;
Start | Nyheter | Lagen | Kalender & Resultat | Klubbinfo | Arenan | Historik | 600-klubben | Servicegrupp | Länkar | Webbutiken | Support | Press

Nästa match
VS
Smederna Indianerna
Eskilstuna
Klockan: 19:00
Datum: 2016-06-28

Entrepriser 2016 (elitserien)
Vuxen (18+ ćr): 170:-
Ungdom (16-18 ćr): 80:-
Barn (0-15 ćr): fri entré.
Parkering: gratis.
Läktarplats: 40:-

Nästa mćnadsmöte
Datum: 15 augusti
Tid: 19,00
Plats: Klubbstugan






Nästa match - Elit B




ICA Maxi Arena
Klockan:
Datum:

Historik
1947
1947 ISRACING PÅ KUMLA MOTORSTADION KMSK MED I FÖRSTA KLUBBMATCHEN

Året inleddes med tvĂ„ isracingtĂ€vlingar pĂ„ Motorstadion. Vid den första segrade Bertil Carlsson före Gösta Jonsson Eskilstuna och KMSK:s Rune Larsson. Frasse körde samma dag i Linköping dĂ€r han vann före Eskil Carlsson.

Vid den andra tĂ€vlingen fanns dock Frasse pĂ„ plats. TyvĂ€rr hade han Ă„dragit sig en elakartad benskada bara nĂ„gra dagar innan och kunde inte göra sig sjĂ€lv rĂ€ttvisa. Eskil fick revansch och Ă€ven Eje Sandin placerade sig före Frasse som alltsĂ„ slutade trea. Även pĂ„ fjĂ€rde och femte plats var det kumlaförare genom Sme-Sven Lindholm och Rula Larsson.

PÄ den hÀr tiden kördes det isracing var och varannan dag runt om i Sverige. 55 tÀvlingar kördes mellan 5 januari och 25 mars. Bl a kördes samtidigt med KMSK:s andra tÀvling pÄ Sannahed, isracing pÄ sju andra orter i landet. Tala om konkurrens.

Den mÀrkligaste av Ärets isracingtÀvlingar var nog den som gick pÄ anrika Stockholm Stadion den 19mars. NÄgra landsvÀgstÀvlingar för bÄde bil och mc hade visserligen haft start och mÄlplats förlagd till olympiaborgen, men det hÀr var första gÄngen grindarna öppnades för en motortÀvling inne i stadion.

Det blev en strĂ„lande succĂ© med över 10 000 Ă„skĂ„dare och Kumla kunde glĂ€dja sig Ă„t att Frasse vann det avslutande finalheatet mellan kvĂ€llens bĂ€sta förare. Även Sven Lindholm deltog vid detta historiska tillfĂ€lle och belade en Ă„ttonde plats.

FrĂ„n jordbanetĂ€vlingarna pĂ„ kumlabanan detta Ă„r kan framförallt nĂ€mnas racet som kördes den 22 juni med deltagare frĂ„n Danmark, Tjeckoslovakien, Holland, Norge och Sverige. Det var ganska sensationellt pĂ„ den tiden att tĂ€vlingar innehöll utlĂ€ndska gĂ€ster och hĂ€r kom lilla Kumla med ett startfĂ€lt som övertrĂ€ffade det mesta som tidigare setts i landet. Det var efter den tĂ€vlingen som tidningen Se anslog tre helsidor om Kumla och dess motorsport under rubriken ‘KUMLA MOTORISMENS ELDORADO’. Leif Samsing frĂ„n Norge segrade före Rula Larsson, Linus Eriksson, Evert Fransson och Hugo Rosak frĂ„n Tjeckoslovakien i nĂ€mnd ordning. Sidvagnsklassen sĂ„g Rolf Lindblom frĂ„n Göteborg som segrare och i midget hade Åke ‘Halvpannan’ Jönsson frĂ„n Arlöv en bejublad uppvisning.

TĂ€vlingarna som kördes efter kriget gick efter ‘gammal hederlig’ modell, d.v.s. man körde efter bĂ€sta tidprincipen. Men det skulle komma andra tider. En viss Arne Bergström (kĂ€nns namnet igen? ) var över i England och kom hem med nya friska idĂ©er som skulle provas. LagtĂ€vlingar och poĂ€ngkörning var det nya och det hĂ„ller Ă€n i dag.

Den första lagtÀvlingen i landet hölls i Norrköping och gick mellan Stockholm och Landsorten. I landsortslaget fanns KMSK:s Evert Fransson och Rula Larsson. Stockholm segrade med 41 31 och Rula blev bÀst i sitt lag med nio poÀng. Senare pÄ Äret kördes den första matchen nÄgonsin mellan tvÄ klubblag. Matchen kördes i Linköping dÀr hemmaklubben tog emot Kumla MSK.

De hĂ€r bĂ„da tĂ€vlingarna gav publiken nĂ„got nytt och flera av ledarna förstod att detta var framtidens melodi. Slutintrycket frĂ„n 1947 Ă„rs sĂ€song var att publiken började svika, Ă€ven om Kumla höll sina stĂ€llningar. Sporten behövde en injektion av nĂ„got slag för att hĂ„lla intresset vid liv och detta hoppades man att serietĂ€vlande skulle bli. Den 25 oktober Ă€r ett viktigt datum för svensk rundbanesport. Denna dag samlades ett 40-tal klubbrepresentanter i Linköping och dĂ€r togs beslut om att kommande Ă„r arrangera en svensk Dirttrackserie (kĂ€rt barn har mĂ„nga namn, speedway hade Ă€nnu inte blivit ett begrepp). Mötesordförande vid detta historiska tillfĂ€lle var Kumla MSK:s ordförande Göte Brester. Ett arbetsutskott tillsattes och Ă€ven hĂ€r fanns Brester med, tillsammans med bl a Arne ‘Vargfar’ Bergström.

Arbetet sattes igÄng med stor entusiasm och gruppen utförde ett gigantiskt jobb, det var ont om bÄde förare och maskiner sÄ kort tid efter kriget.



© Indianerna Speedway 2014 - Kontakta kansliet: kansli@indianerna.nu