;
Start | Nyheter | Lagen | Kalender & Resultat | Klubbinfo | Arenan | Historik | 600-klubben | Servicegrupp | Länkar | Webbutiken | Support | Press

Nästa match
VS
Smederna Indianerna
Eskilstuna
Klockan: 19:00
Datum: 2016-06-28

Entrepriser 2016 (elitserien)
Vuxen (18+ ćr): 170:-
Ungdom (16-18 ćr): 80:-
Barn (0-15 ćr): fri entré.
Parkering: gratis.
Läktarplats: 40:-

Nästa mćnadsmöte
Datum: 15 augusti
Tid: 19,00
Plats: Klubbstugan






Nästa match - Elit B




ICA Maxi Arena
Klockan:
Datum:

Historik
1936 - 1944
FrÄn starten 1936 - KMSK, Kumla Motorsport Klubb.

1936 bildades en förening i KUMLA som skulle bli en av landets framgÄngsrikaste inom sitt omrÄde, motorcykelsporten. Vid ett möte pÄ Nya matsalarna, som lÄg i hörnet HagendalsvÀgen - Köpmangatan, bildade nÄgra framsynta personer Kumla Motorsportklubb den 14 december 1936. Bakgrunden var att det i Kumla fanns ett flertal grabbar som tÀvlade pÄ motorcykel, Àven bil förekom. Men det fanns ingen motorklubb i Kumla, utan de var hÀnvisade till föreningar pÄ andra orter.

Redan pĂ„ 20-talet Deltog Kumlabor i olika former av motortĂ€vlingar. De flesta tĂ€vlade för SMCK:s Örebroavdelning som pĂ„ den tiden hade en sektion i Kumla. Det lĂ€r vara sĂ„ att man redan vid slutet av 20-talet körde en jordbanetĂ€vling i Kumla Idrottspark med SMCK:s Kumlasektion som arrangör.

Ett flertal landsvÀgstÀvlingar för bil och mc hade ocksÄ Kumla torg som start och mÄlplats. PÄ 30-talet tÀvlade mÄnga Kumlabor i en motorklubb i Hallsberg som hette MK start.

NÄgra namn att minnas bland dessa motorsportens pionjÀrer i Kumla Àr:

ELIS NORELL:
Deltog i landsvÀgs- och jordbanetÀvlingar med stor framgÄng. Blev bl.a. trea i en internationell tÀvling 1929 och fick i pris en FN-racermc.

SVEN SUNDBERG:
Deltog i landsvĂ€gstĂ€vlingar pĂ„ mc och var sekreterare i SMCK:s Kumlasektion Ă„ren 1929 – 1933.

DAVID NYVELIUS:
TÀvlade i bilklassen i landsvÀgs- och backtÀvlingar, erövrade bl. a. SMK:s vandringspris, VÀttern runt, efter tre förstaplaceringar i bilen Cleveland.

CARL SUNDBERG:
Deltog i isbana, jordbana, backe och tillförlitlighet pĂ„ mc Ă„ren 1923 – 1932 och erövrade hundratalet pris, varav mĂ„nga var förstaplaceringar. Detta Ă€r bara axplock av de mĂ„nga motormĂ€n som bildar förhistoria till vad som smĂ„ningom skulle bli Kumla Motorsportklubb.

Den mest kÀnda av dÄtidens förare Àr ÀndÄ inte nÀmnd,

EVERT FRANSSON.
"FRASSE" gjorde sin tÀvlingsdebut 1926 och hans namn kom att nÀmnas med respekt i motorkretsar runt hela landet.

Av de hÀr nÀmnda sÄ fanns bl.a. Karl Sundberg och Evert Fransson med som initiativtagare till bildandet av KMSK.

Men nu Äter till bildandet av en motorklubb i Kumla. Efter ett klubbmöte i Hallsberg hos MK start, kÀnde sig Kumlaborna Äsidosatta av Hallsbergarna. Kumlaborna ville att man skulle förlÀgga en landsvÀgstÀvling med start och mÄlplats vid Kumla torg. Men denna begÀran bifölls inte pÄ mötet. PÄ hemvÀgen frÄn Hallsberg klÀcktes idén om att bilda en egen klubb.

De som Äkte med i bilen hem till Kumla denna kvÀll har vi, som idag tillhör KMSK, att tacka för mycket. I bilen fanns Birger Sahlberg, Axel Andersson "Gropa-Axel", Olle Eriksson "Sickelsta-Olle", Einar Pettersson (senare Pellfors). Man beslutade att sÀtta in en annons i NA-NT och kalla till ett första möte för bildande av motorklubb i Kumla. Det var ett möte som kom att hÄllas pÄ ovan relaterade plats.

Namnförslag
Det namnförslag som togs blev sedermera icke godkÀnt av Sveriges Motorfederation p g a att initialerna KMK kunde förvÀxlas med Kungliga Motor Klubben = KMK. Man beslöt dÄ vid ett senare möte att Àndra det ursprungliga namnet till Kumla Motorsportklubb, med förkortningen KMSK.

Redan under första verksamhetsÄret kom föreningen att fÄ fina framgÄngar pÄ det nationella planet. Bland de mer uppmÀrksammade resultaten kan nÀmnas att Evert Fransson blev tvÄa i Svenska MÀsterskapen för jordbana i 500-klassen. Prislistan frÄn tÀvlingen sÄg ut sÄ hÀr: 1) Torsten Sjöberg HÀlsingborg Suecia 1.22.0 2) Evert Fransson Kumla Suecia 1.24.1 3) Einar Lindqvist Motala Husqvarna 1.24.4.

TrÄkigt nog finns inte nÄgra resultatlistor tillgÀngliga frÄn de tÀvlingar KMSK arrangerade Ären 1937 1939. Den som hÀrjade flitigast i prislistorna var givetvis Frasse, men Àven Sme-Sven Lindholm nÄdde vissa framgÄngar före krigsutbrottet.

NÀr kriget bröt ut 1939 sÄ blev det ganska snart totalstopp för all motorsport. Det kördes nÄgra biltÀvlingar pÄ 40-talet med gengas, men KMSK fanns inte med i bilden vid dessa tillfÀllen.



© Indianerna Speedway 2014 - Kontakta kansliet: kansli@indianerna.nu