;
Start | Nyheter | Lagen | Kalender & Resultat | Klubbinfo | Arenan | Historik | 600-klubben | Servicegrupp | Länkar | Webbutiken | Support | Press

Nästa match
VS
Smederna Indianerna
Eskilstuna
Klockan: 19:00
Datum: 2016-06-28

Entrepriser 2016 (elitserien)
Vuxen (18+ ćr): 170:-
Ungdom (16-18 ćr): 80:-
Barn (0-15 ćr): fri entré.
Parkering: gratis.
Läktarplats: 40:-

Nästa mćnadsmöte
Datum: 15 augusti
Tid: 19,00
Plats: Klubbstugan






Nästa match - Elit B




ICA Maxi Arena
Klockan:
Datum:

Historik
1946
1946 KUMLA MOTORSTADION INVIGS INFÖR 23 000 ÅSKÅDARE.

SuccĂ©n frĂ„n tĂ€vlingen i Idrottsparken gav inte ledarna i KMSK nĂ„gon ro. HĂ€r gĂ€llde det att smida medan jĂ€rnet var varmt. Ett eget motorstadion var mĂ„let. Detta skulle ocksĂ„ komma att förverkligas under Ă„ret. Men mer om detta senare. Först skulle klubben arrangera en isracingtĂ€vling Av nĂ„gon anledning kom denna tĂ€vling att förlĂ€ggas till Askersunds IP. Liksom i Kumla Ă„ret innan kom det Ă€ven hĂ€r att sĂ€ttas publikrekord. Följande stod att lĂ€sa i Örebro Dagblad den 10 mars:

‘EVERT FRANSSON SNABBAST I ASKERSUND. STOR PUBLIKDAG I VÄTTERSTADEN.

Askersund hade en stor dag pĂ„ söndagen. Hela förmiddagen fraktade extrabussar intresserade motormĂ€n till staden och t o m ett extratĂ„g mellan LerbĂ€ck och Askersund var insatt för att befrakta alla resenĂ€rer, som kom med tĂ„g frĂ„n Örebro och Kumla. Utanför idrottsparken dĂ€r tĂ€vlingarna Ă€gde rum, var en karavan pĂ„ ett par kilometer av parkerade bilar med lĂ€nsbokstĂ€ver frĂ„n 0 och I i söder och AC i norr. Publikrekordet slogs ocksĂ„ kraftigt och lyder nu pĂ„ över 3 000 personer.’


Prislistan sÄg tvÄ kumlaförare i topp. Evert Fransson vann före Sven Lindholm och pÄ delad femte plats Äterfanns Rula Larsson.

KMSK:s förare hade en fin issĂ€song med flera segrar runt om i landet. Bl a segrade Sme-Sven Lindholm pĂ„ Gustavsvik i Örebro inför cirka 12 000 Ă„skĂ„dare.

Men nu Äter till motorstadion. Klubbens ledare sökte pÄ ett flertal platser efter lÀmpligt omrÄde. Ett av de första förslagen var att banan skulle ligga inne i Kumla pÄ FylstaomrÄdet, ungefÀr pÄ den plats dÀr BondgÄrdsgatans bebyggelse idag finns. NÀsta alternativ var i Sannahed. Dock inte dÀr banan nu ligger, utan cirka 500 meter nÀrmare Kumla. NÀrheten till pensionÀrshemmet gjorde att man förkastade Àven detta förslag och man fastnade slutligen för den plats dÀr banan nu ligger.

Onsdagen den 24 april började arbetet och redan den 16 juni kunde klubben arrangera den första tĂ€vlingen. Cirka 15 000 Ă„skĂ„dare hade letat sig ut till ‘Hea’ och de fick se brödraparet Carlsson frĂ„n Djursholm belĂ€gga de bĂ„da första platserna. Prislistan frĂ„n denna första tĂ€vling pĂ„ Kumla Motorstadion blev:
1) Bertil Carlsson SMK Stockholm
2) Eskil Carlsson d:o
3) Evert Fransson Kumla MSK
4) Charles Aronsson SMK Stockholm
5) Rune Larsson Kumla MSK.
Detta var 500 ccklassen. I 350 cc segrade Åke Ahlqvist Göteborg före Kurt Lindholm Kumla MSK.

Invigningen av motorstadion kom inte att ske vid den första tÀvlingen, den kom i stÀllet att Àga rum söndagen den 18 augusti. Vilken succé, det Àr det minsta man kan sÀga. Eller vad sÀgs om att cirka 23 000 ÄskÄdare letat sig ut till Sannahed. Jag kan inte lÄta bli att citera vad som skrevs i Nerikes Allehanda dagen efter.


Kumla Motorstadion 1946. Fr. v Harry "Professorn" Lundberger, Sven Lindholm, Evert Fransson, Leif Samsing. LÀgg mÀrke till publikhavet.

‘Att det var ett storevenemang i faggorna, kunde man redan vid 10tiden pĂ„ söndagsförmiddagen konstatera, om man hĂ€ndelsevis hade sina vĂ€gar förbi Sannahed. En stĂ€ndig ström av mĂ€nniskor hade nĂ€mligen satt kurs pĂ„ Kumla MSK:s nya motorstadion, som pĂ„ middagen skulle invigas. Det hela artade sig till en vĂ„ldsam succĂ© för arrangörerna, och strax innan tĂ€vlingarna skulle börja kunde speakern meddela att det tyvĂ€rr inte gick att ta emot flera Ă„skĂ„dare innanför planket. Trots att 23 000 personer skulle kunna Ă„se tĂ€vlingarna fick flera tusen nöja sig med att endast Ă„höra det envisa motorknattret. De som lyckligt och vĂ€l hade fĂ„tt en plats kunde emellertid glĂ€dja sig Ă„t synnerligen rafflande körningar och givetvis alldeles sĂ€rskilt Ă„t KumlaFranssons finalseger.

Kumlapojkarna konserterade före tĂ€vlingarnas början och dĂ€refter kunde ingenjör Brester meddela en hel del intressanta saker om Motorstadions tillblivelse. Samtidigt passade han pĂ„ att hĂ€lsa rekordpubliken vĂ€lkommen och överlĂ€mnade dĂ€rpĂ„ ordet till hr John Johansson BrĂ„nsta, som höll invigningstalet.’


SÄ lÄngt Nerikes Allehanda. Jag tar mig ocksÄ friheten att citera delar av det invigningstal som hölls. (John Johansson var kommunalnÀmndens ordförande. )

‘Kumla Motorsportklubb och f ö alla motorintresserade i bygden, hava i dag en högtidsdag dĂ„ denna motorstadion kan invigas. HĂ€r pĂ„ denna sĂ€rskilt för de gamla sĂ„ minnesrika plats, har övningar och tĂ€vlingar i farthĂ„llning och ryttarskicklighet mĂ„nga gĂ„nger hĂ„llits och samlat entusiastiska Ă„skĂ„dare, som dĂ„ beskĂ„dade och njöt av att se tĂ€vlingarna mellan husarerna pĂ„ Sannahed. Nu har hĂ€sten ersatts av motorismen men tĂ€vlingshumöret och kraven pĂ„ skicklighet hos ryttarna Ă€r av samma slag som pĂ„ husarernas tid och bygdens folk strömmar Ă„ter till Sannahed med motorintresserade frĂ„n mĂ„nga andra hĂ„ll och ger Ă„t dagens invigning en festlig prĂ€gel.

NÀr vi idag samlats för att inviga banan, vill jag gratulera Kumla Motorsportklubb, deras ledande mÀn och motorsporten över huvudtaget, för den anlÀggning Ni har skapat och samtidigt uttala de varmaste lyckönskningar för framtiden.

Med dessa ord förklarar jag motorcykelbanan i Sannahed invigd. ‘


Resultat frÄn invigningstÀvlingen:
350-ccklassen final:
1) Stellan Strand
2) Åke Ahlqvist
3) Bror Segerström
4) Gösta Kilestad.

500-ccklassen final:
1) Evert Fransson Kumla
2) Bertil Carlsson
3) Aage Andersen
4) Eskil Carlsson.



© Indianerna Speedway 2014 - Kontakta kansliet: kansli@indianerna.nu